Punca Kelemumur

Punca Kelemumur

Kelemumur pada dasarnya penumpahan kulit mati, dalam skala putih bentuk, dengan kulit kepala. Sama seperti badan kita menghilangkan kulit mati tambahan, begitu juga kulit kepala. Tetapi apabila terdapat kulit mati yang berlebihan pada kulit kepala, kemudian kelemumur adalah disebabkan. Gejala kelemumur termasuk kulit tidak stabil mati pada kulit kepala, kepala terasa gatal dan tingly, kulit merah dan tidak stabil jelas, ruam pada kulit kepala dan sebagainya.

Terdapat banyak sebab-sebab yang berbeza kelemumur. Sesetengah orang berfikir bahawa kulit kepala kering adalah salah satu daripada sebab-sebab kemunculan kelemumur, tetapi ini tidak selalunya benar. Kulit kepala berminyak boleh menjadi faktor besar untuk sama-sama kelemumur. Minyak membentuk lapisan pada kulit kepala, yang pekat apabila kering dan kemudian menyebabkan kelemumur. Faktor-faktor lain termasuk cuaca sejuk, penggunaan produk rambut, diet, tekanan, hormon dan sebagainya. Antara punca-punca yang dijelaskan di bawah.

Kebanyakan masalah kelemumur berlaku pada orang yang mempunyai kulit kering. Kulit tidak stabil menjadi menonjol terutama ketika cuaca sangat sejuk atau terlalu panas. Orang yang mempunyai kulit kering cenderung mempunyai kelemumur kering, tidak berminyak. Mencuci yang tidak mencukupi menyebabkan pembentukan sel-sel kulit mati dan minyak, yang akhirnya menyebabkan kelemumur. Jika anda gagal untuk berus atau sikat rambut anda secara berkala, anda akan mendapati bahawa pengeluaran kelemumur meningkatkan pada kulit kepala anda. Menyikat rambut membantu kulit kepala untuk menumpahkan serpih mati dan jika anda gagal untuk berbuat demikian alam sekitar akan menjadi lebih-lebih kondusif. Satu lagi punca kelemumur adalah yis. Orang-orang tertentu mempunyai kepekaan terhadap yis yang menyimpan mereka pada risiko yang tinggi untuk kelemumur. Semasa musim panas, orang yang sensitif kepada yis merasakan bahawa kelemumur mereka mendapat yang lebih baik dan menjadi lebih teruk semasa musim sejuk. Orang yang mempunyai dermatitis seborrheic sangat mungkin untuk membangunkan kelemumur pada kulit kepala mereka dan juga yang lain-lain pelbagai bidang kulit. Penyakit kulit juga memberi kesan kepada kening, telinga hidung dan sebagainya.

Keadaan kulit seperti psoriasis dan ekzema mencetuskan kelemumur pada orang. Juga, orang yang mempunyai penyakit seperti penyakit Parkinson dan sistem imun yang lemah boleh mendapat masalah kelemumur ini dengan mudah. Ini juga lebih biasa di kalangan orang-orang yang telah mengalami melalui serangan jantung, strok dan penyakit saraf. Masalah kelemumur juga boleh menjadi reaksi produk rambut. Orang yang menjaga bereksperimen dengan pelbagai produk rambut yang berbeza cenderung mempunyai scalps jengkel. Malassezia boleh menjadi satu lagi punca kelemumur; Kulat ini wujud secara semula jadi dalam kulit kepala semua orang tapi tidak menyebabkan bahaya melainkan jika ia overproduces sendiri. Minyak yang dihasilkan oleh rambut kita pada dasarnya makanan bagi kulat ini. Ini menyebabkan kerengsaan pada kulit kepala dan sel-sel kulit kemudian tambahan yang mati keluar dan bercampur dengan minyak, menyebabkan kelemumur.

Diet merupakan satu lagi sebab yang sangat penting dalam kelemumur. Mereka yang mengambil kurang makanan yang mengandungi mineral dan vitamin yang mempunyai sistem imun lemah daripada yang lain. Oleh itu, sel-sel kulit mereka juga lemah dan boleh menyebabkan kelemumur dan masalah kulit yang lain. Akhir sekali, tekanan mental boleh menjadi punca yang sangat kuat masalah kulit tersebut. Adalah dipercayai bahawa tekanan boleh melemahkan fungsi badan orang yang membawa kepada masalah tersebut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar