Berpeluh muka - Cara Merawat yang berpeluh Face Super dan Dahi

Berpeluh muka - Cara Merawat yang berpeluh Face Super dan Dahi

Berpeluh adalah sebahagian daripada proses normal badan. Ia adalah cara badan menghilangkan kotoran, kekotoran dan toksin. Ia adalah cara untuk badan untuk menyejukkan diri dan juga dalam keadaan panas. Ya, anda membaca dengan betul. Berpeluh mengekalkan badan anda sejuk dan mengawal suhu. Walau bagaimanapun, terdapat keadaan atau syarat-syarat tertentu di mana badan berpeluh lebih daripada yang sepatutnya. Keadaan ini disebut sebagai hyperhydrosis.

Hiperhidrosis boleh berlaku di kawasan-kawasan badan tertentu seperti kawasan ketiak (axillary hyperhydrosis), tapak tangan (palmar hiperhidrosis), dan juga pada muka dan kulit kepala seseorang (cranio-muka hiperhidrosis). Ini adalah hanya beberapa jenis yang paling biasa peluh berlebihan yang semakin ramai orang mengalami pada masa kini. Ia serius mula mengganggu orang dan ia juga merendahkan harga diri mereka sedikit. Siapa tahu apa-apa syarat yang mudah boleh menyebabkan begitu banyak penderitaan?

Orang yang mengalami keadaan ini dahsyat biasanya peluh di dahi, pipi, kawasan kuil, garis rambut, dan dagu dan juga sekitar kawasan bibir. Pada sesetengah orang dan dalam kes-kes yang teruk, berpeluh walaupun diperluaskan ke kawasan leher dan kulit kepala. Jika dikawal, ia akan menjadi halus. Tetapi jika ia tidak dirawat, masalah tersebut boleh menjadi lebih teruk.

Keadaan berpeluh muka yang berlebihan biasanya berlaku pada orang muda, terutamanya mereka yang berada dalam fasa remaja mereka. Terdapat banyak sebab-sebab bagi keadaan ini lagi kerana kebanyakan keadaan, kecenderungan genetik adalah faktor utama. Jika ahli keluarga anda, sebagai contoh bapa anda mempunyai keadaan ini; ada kemungkinan lima puluh peratus bahawa anda boleh mempunyai juga. Ia mungkin tidak nyata serta-merta, tetapi sepanjang masa.

Satu lagi punca berpeluh muka yang berlebihan boleh menjadi ubat-ubatan yang anda ambil dalam dan juga makanan yang anda makan. Terdapat ubat tertentu yang meningkatkan pengeluaran badan peluh. Makanan yang pedas dan yang mengandungi kafein juga mencetuskan badan untuk menghasilkan peluh lagi. Sila jangan ragu dan mengelakkan makanan ini. Ia adalah untuk kebaikan anda sendiri.

Walaupun ini mungkin dari segi sosial melemahkan keadaan, ada penyelesaian rawatan mungkin untuk ini. Penyelesaian yang akan berdasarkan kepada keterukan keadaan anda dan kepada bagaimana badan anda bertindak balas kepada rawatan. Ingatlah bahawa setiap orang berbeza dan tindak balas kepada rawatan akan berbeza. Apa yang bekerja untuk orang yang anda tahu tidak akan menjadi mungkin berkesan untuk anda.

Anda boleh memilih daripada senarai ubat semula jadi yang termasuk pengubahsuaian gaya hidup dan juga minum sehingga buatan ramuan seperti teh sage untuk mengurangkan berpeluh. Satu lagi remedi berpeluh muka ialah penggunaan krim anti-perspirant dan serbuk talkum. Ini mungkin tidak penyelesaian yang paling tetap ada, tetapi ia akan memberikan anda kelegaan sementara.

Jika ini tidak berfungsi untuk anda, cuba menghampiri doktor anda. Beliau mungkin boleh menetapkan ubat-ubatan untuk anda yang akan mengurangkan pengeluaran cecair badan. Satu lagi pilihan rawatan yang anda boleh memilih (tetapi harus menjadi pilihan terakhir) adalah pembedahan. Ia menimbulkan risiko yang besar tetapi kesan kekal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar